57
24. marca 2025

Tatiana Ondrejková: Ženy v biznise spochybňujeme, skúsme to zmeniť

Text: Sláva Štefancová
Fotografie: archív T. Ondrejkovej
Ilustrácie: Dominika Kobetič Colombová

Podnikateľka, investorka, spoluzakladateľka a CEO najväčšieho slovenského vyhľadávača leteniek Pelikan.sk, jediná žena medzi investormi v šou Jama levova a v neposlednom rade aj mama dvoch synov. Tatiana Ondrejková nám porozprávala o svojich začiatkoch a pridala aj pár dobrých rád pre začínajúce podnikateľky.

Čo je Magnifica?

Magnifica je nadštandardná starostlivosť o vybraných klientov VÚB banky. Okrem osobného bankára, samostatnej siete pobočiek, či služby InvestPlan, prináša aj hodnotný obsah, ktorý Vám ukáže, ako si peniaze nielen udržať a znásobiť, ale aj naplno užiť.

Zistiť viac

„Verím, že každý úspech sa začína odvahou snívať,“ hlási váš web. Snívali ste o tom, že budete podnikať a vaša firma raz bude lovebrandom?

Nikdy som nesnívala o tom, že budem podnikať. Ako malé dievčatko som mala také isté sny ako všetky dievčatká, chcela som byť princeznou, herečkou, modelkou a podobne. Neskôr som snívala napríklad o cestovaní lietadlom, o tom, že vyhrám tanečné súťaže.

Ale nikdy som nesnívala o podnikaní alebo investovaní. Podnikanie bolo výsledkom hnevu. Nahnevali ma moji šéfovia a ja som si povedala, že ak to dokážu oni, dokážem to aj ja a urobím to lepšie. Že ja si jednoducho zarobím sama na seba a budem mať svoju slobodu.

V podstate som chcela nejakú prácu, pretože som potrebovala peniaze. Náhodou som sa dostala aj do cestovnej kancelárie a tam sa spojili moje dve vášne – cestovanie a technológie. Ani na jedno som vtedy nemala peniaze a ani moji rodičia nemali na to, aby mi takéto vášne financovali. V lietadle som sedela prvýkrát, keď som mala 19 rokov. Bol to služobný let na trase Praha – Bratislava.

Ako ste sa teda dostali k aktuálnemu biznisu – cestovnému ruchu?

Náhodou som sa dozvedela, že v cestovnej kancelárii hľadajú pomoc, tak som sa išla pozrieť a porozprávať s majiteľom, ktorý mi najprv povedal, že ma bude potrebovať na maximálne 5 až 6 hodín týždenne. Pri odchode som si sadla za pult ku kamoške, ktorú som poznala a ktorá tam pracovala, a začala som jej pomáhať, lebo tam mala dlhý rad a ja som už vedela vystavovať poistky a karty mládeže.

„V prvom rade treba začať, a to aj s nedokonalým produktom či službou.“

O polhodinu nato boli všetci klienti vybavení a ja som sa pozerala, ako ona rezervuje letenky a stále má v rade stojacich klientov. Tak som nástojila na tom, aby mi to ukázala, a začala som vybavovať klientov. Bez školenia. Keď ma majiteľ uvidel, najprv sa mega nahneval, že čo to má znamenať, a večer mi volal, že mám ráno nastúpiť na plný pracovný úväzok.

Neskôr ste vstúpili na fungujúci trh ako pomerne mladá podnikateľka a vyšlo to. Čím to podľa vás bolo?

Spojením viacerých mojich povahových vlastností – tvrdohlavosti, vytrvalosti, súťaživosti, veľmi prísnej sebadisciplíny a nenormálnej chuti učiť sa, robiť veci lepšie ako všetci ostatní, nebojácnosti urobiť kopu chýb, ale stále sa na druhý deň otriasť a byť ešte silnejšia.

Čo je podľa vás dôležité na samotnom začiatku podnikania? Mať ideu, vytrvalosť, sebadisciplínu, ktoré sú vlastné aj vám, alebo skôr počiatočný kapitál, prípadne dobrý timing?

Jeden americký startup lab vyhodnocoval stovky startupov, ktoré boli podporené. Analyzoval, prečo niektoré uspejú a prečo iné nie. Výsledok je, že v prvom rade musí byť vstup na trh dobre načasovaný a potom to, samozrejme, musí robiť kvalitný tím, musí priniesť kvalitný produkt. Ale kľúčový je timing. Klienti musia mať potrebu, resp. nejaký problém, ktorý produkt či služba vyriešia.

Ako premeniť nápad na prosperujúci biznis?

Na to je potrebných viacero krokov. V prvom rade treba začať, a to aj s nedokonalým produktom či službou. Je potrebné správne si určiť klienta, pripraviť si „go to market“ stratégiu, poriadne si spraviť biznisplán, vyčísliť si reálne náklady, ktoré ma beh spoločnosti bude stáť, až kým reálne nezačnem zarábať aspoň na náklady.

Je potrebné nastaviť sa veľmi pozitívne, vyhľadávať konštruktívnu kritiku, každý deň počúvať klientov a zlepšovať sa, vybrať si do tímu správnych ľudí. Prosperujúci biznis príde, ak budeme na projekte či službe vytrvalo pracovať, ak sa nevzdáme pri prvej prekážke.

Aké kľúčové vlastnosti by mala mať žena rozhodnutá pre podnikanie?

Trpezlivosť, súťaživosť, chuť neustále sa vzdelávať, prekonávať prekážky, obklopovať sa oveľa šikovnejšími ľuďmi a od nich sa učiť, mať jasný cieľ, čo chce dosiahnuť, a za tým si ísť, nepochybovať o sebe.

Vaše odporúčanie na rok 2025 znie: Nebojte sa robiť chyby. Prečo?

Mám tých odporúčaní viac, ale áno, toto je jedno z nich. Chyby sú to, čo nás posunie ďalej. Ak nerobíme chyby, znamená to, že sa nikam neposúvame. Z nášho vzdelávacieho systému máme podľa mňa traumu, bojíme sa chýb, za zlé známky sme vždy boli karhaní a trestaní a hanbili sme sa za ne.

„Vyhľadávať konštruktívnu kritiku, každý deň počúvať klientov a zlepšovať sa.“

Nehovorím, že máme byť na ne hrdí, ale zoberte si, koľko úspešných ľudí nemalo samé jednotky na vysvedčení, boli to nie úplne najlepší študenti. Toto potrebujeme zmeniť. Nie je problém spadnúť, ale príliš dlho ležať a ľutovať sa.

Aké sú vaše rady v prípade neúspechu? Spomínate si na nejaké svoje neúspechy a na to, ako ste sa s nimi vyrovnali?

Neúspech je cesta k úspechu, ak sa z neho vieme poučiť. Ak si pri neúspechu vieme poriadne vyhodnotiť, čo sme my osobne urobili zle, prečo sme nedosiahli to, čo sme chceli. Obviňovanie všetkých ostatných naokolo z nášho neúspechu nás nikam neposunie.

Mám za sebou veľa neúspechov, neraz mi ľudia na prvýkrát povedali nie. Ani som nevyhrala hneď prvú tanečnú súťaž. Musela som veľa a tvrdo trénovať. Ani výhra v športe väčšinou nepríde na prvýkrát. Ale nesmie vás to zlomiť, musí vás to vyburcovať k ešte lepším výkonom.

Máte aj iné dobré rady pre začínajúce podnikateľky?

Ak ste matky, prestaňte počúvať, čo vám hovorí okolie. Nie ste zlé matky, ak ste s deťmi menej ako 24 hodín denne. Vždy je lepšia matka na menej hodín denne ako nervózna, unavená, nevyspatá, hladná a netrpezlivá mama na 24 hodín denne 7 dní v týždni.

„Nie je problém spadnúť, ale príliš dlho ležať a ľutovať sa.“

Ak si chcete vydobyť miesto medzi žralokmi, niektoré veci musíte začať robiť lepšie ako oni. Potom príde prirodzený rešpekt a sami vám to miesto medzi sebou vytvoria.

Cítite sa ako žralok? Musíte neustále plávať, teda hýbať sa a v prenesenom význame inovovať svoj biznis?

Jednoznačne. Podnikanie je životný štýl a jednou jeho súčasťou je neustály pohyb vpred, vzdelávanie a prispôsobovanie sa aktuálnym podmienkam.

Ak sa obzriete späť, urobili by ste niečo vo svojom pracovnom živote inak, lepšie?

Nie, všetko bolo tak, ako malo byť. Každá jedna chyba, ktorú som urobila, ma posunula na úplne iný level, do úplne inej galaxie. Stále to tak vnímam.

Čo vás naučilo obdobie covidu, ktoré bolo pre cestovný ruch extrémne ťažké?

To, že v biznise je nutné rátať s tým, že sa nedá na všetko pripraviť a že schopnosť adaptovať sa, vytrvať a nezlomiť sa je kľúčová.

Počas covidu sa mi narodilo moje prvé vytúžené dieťa a ja som sa musela za pochodu učiť starať sa o bábätko a robiť tie najnepríjemnejšie veci, ktoré majiteľ firmy robiť musí – prepúšťať, každý deň prosiť o predĺženie splatností a zároveň sa zbavovať každodennej exekutívy, ktorú som do určitej miery stále robila. Naučila som sa oveľa efektívnejšie odovzdávať relatívne veľké kompetencie.

Ste známa ako podnikateľka, ale aj investorka. Podporujete slovenské startupy a mladých podnikateľov. Ktorý vás zaujal naposledy a prečo?

Je ich viacero z rôznych oblastí. Minulý rok ma zaujala Darina Štyriaková zo spoločnosti Ekolive, ktorá sa stala absolútnym víťazom Startup Awards Slovensko. V Jame levovej ma zaujali viacerí, ale najlepšiu spoluprácu máme so Zuzkou Slivenskou z Rezke. Je prototypom nesmierne talentovanej podnikateľky, ktorá má našliapnuté na veľmi úspešnú podnikateľskú kariéru.

„Vo vyhrotených situáciách ženy veľakrát dokážu diskusiu zjemniť a vrátiť ju za stôl.“

Od podnikania ju všetci odhovárali, aj tak do toho išla. Venuje sa cirkulárnej ekonomike a zároveň pomáha rozbiehať formou franšízy lokálne podniky ženám matkám, ktoré majú v dôsledku neflexibility problém zamestnať sa. Jednoducho je to úžasná dáma, ktorá podniká s hlbším zmyslom. Zaujalo ma aj viacero technologických startupov, ktoré vyvíjajú svoje projekty na AI platformách.

Čím vás zlákal projekt Jama levova, ktorý je verziou americkej relácie Shark Tank?

Podnikateľ je na Slovensku stále tak trochu nadávka. Cieľom tejto šou je predstaviť podnikateľov ako ľudí, ktorí musia veľmi tvrdo pracovať na to, aby si na seba zarobili. Pritom vytvárajú pracovné miesta v regiónoch, vytvárajú obrovskú hodnotu pre celú ekonomiku. Šou chce predstaviť ich životné a biznisové príbehy a dať im šancu získať investora.

Šou je veľmi pozitívna a ja som nesmierne rada, že môžem byť jej súčasťou a aspoň takto zvyšovať informovanosť celého Slovenska o podnikateľoch. Verím, že sa nám podnikavosť Slovákov a Sloveniek postupne darí rozbiehať a že už aj to slovo podnikateľ postupne mení svoj nádych nadávky na rešpekt.

Spomínali ste, že verejná mienka o podnikateľoch je u nás často spájaná s negatívnymi emóciami či pochybnosťami. Stretli ste sa s nimi počas svojej kariéry?

Áno, stretla. Drvivá väčšina ľudí vidí len pozlátku – tá chodí na drahé dovolenky, vyváža sa v drahom aute, nosí drahé topánky a kabelky. Lenže nikto nevidí tú obrovskú zodpovednosť za chod biznisu, za to, aby zamestnanci mali každý mesiac svoje výplaty, za to, aby klienti boli spokojní a aby ste ich mali dosť na uživenie firmy. Nikto nevidí tie hodiny a hodiny práce a to, že pre podnikateľa sa práca nikdy nekončí, je neustále súčasťou jeho myšlienok.

„Pre podnikateľa sa práca nikdy nekončí, je neustále súčasťou jeho myšlienok.“

Máte nejaký nesplnený pracovný sen?

Mám ich viacero.

Vnímate nejaké rozdiely v prístupe mužov a žien v podnikaní? Ženy údajne investujú opatrnejšie ako muži, menej riskujú a doprajú si čas na prieskum.

Všeobecne to môže platiť, ale výnimky potvrdzujú pravidlo. Ženy v biznise sa často spochybňujú, čo muži nerobia vôbec. Tu potrebujeme na sebe zapracovať. Naopak, vo vyhrotených situáciách ženy veľakrát dokážu diskusiu zjemniť a vrátiť ju za stôl.

Ste mamou dvoch detí. Hovorí sa, že pracujúce matky sú výborné manažérky. Platí to aj vo vašom prípade?

Jednoznačne. Teraz pri dvoch malých deťoch rozmýšľam, aká som musela byť neefektívna, keď v súčasnosti vidím, koľko toho dokážem urobiť a zároveň musím byť aj matkou a mať čas na svojich drobcov. Matky dokážu manažovať minimálne dve galaxie, niekedy aj tri. A preto ak sú manažérky, sú rozhodne veľmi efektívne.

„Nedá sa na všetko pripraviť, schopnosť adaptovať sa, vytrvať a nezlomiť sa je kľúčová.“

Ako sa vám darí skĺbiť pracovný a rodinný život? Boli ste klasickou mamou, ktorá si materskú a rodičovskú dovolenku užila naplno a na chvíľu vystúpila z pracovného kolotoča?

To bol plán, ktorý nevyšiel, pretože prišiel covid a ja som si nemohla dovoliť užívať si svoje prvé materstvo. A druhé dieťa som mala o dva a pol roka po prvom. Vtedy sa covid končil a boli sme rozbehnutí tak, že už som si nemohla dovoliť z tej našej odštartovanej rakety vystúpiť. Jednoducho skafander bol oblečený a ja už som sedela v kokpite.

Ale ja si dokážem čas dobre rozdeliť a viem si povedať, kedy dať čomu prioritu. Všetko mám nastavené tak, aby som bola šťastná najprv ja. Je pre mňa dôležité byť naladená pozitívne, pretože to následne priťahuje pozitívne nastavených ľudí.

Ako vlastne vyzerá váš bežný deň?

Vstanem s deťmi, urobíme si raňajky, pohráme sa, pripravíme sa do škôlky a práce. Ja potom prídem do kancelárie a začína sa môj pracovný deň – interné stretnutia, externé stretnutia, maily, telefonáty, príprava na stretnutia, diskusie. Približne o 17.30 h odchádzam z práce a máme približne dve a pol hodiny iba s deťmi – hráme sa, navaríme si alebo niečo napečieme, navečeriame sa a potom príde večerný rituál. Prečítame si rozprávky, nejakú si pozrieme a ideme spať.

Väčšinou s nimi zaspím, a keď nie, ešte diskutujeme s partnerom alebo si pozrieme nejaký film, seriál či dokument. Cez víkendy je to veľmi podobné, iba nejdeme do práce, ale sme s drobcami a vždy si vymyslíme nejaký program. Cez víkendy sa snažíme chodiť na výlety, ideálne do prírody.

Ako najčastejšie relaxujete, dobíjate si baterky a kde čerpáte energiu?

Ideálne s deťmi, milujem s nimi cestovať. Milujem prírodu a hory, ale na to si ešte musíme zvyknúť. S partnerom si radi pozrieme dobrý film či seriál alebo ideme na nejaké predstavenie do divadla, do kina, niekam sami dvaja na víkend.

„Verím, že sa nám podnikavosť Slovákov a Sloveniek postupne darí rozbiehať a že už aj slovo podnikateľ postupne mení svoj nádych nadávky na rešpekt.“

Mňa však veľmi dobíja aj úspech v práci. Keď sa nám niečo podarí, dodáva mi to veľmi veľa energie. Úplne ma dobíja, ak sa môžem rozprávať s extrémne šikovnými ľuďmi a učiť sa nové veci. Keď vidím, že podo mnou vyrástol človek z asistentky na úspešnú topmanažérku alebo že z manažéra sa stal spoločník v inej úspešnej firme a riešime spolu všetky biznisové veci a spoločnosti fungujú, sú v čiernych číslach.

Keď mi ľudia po konferencii napíšu, že sa im veľmi páčila moja prednáška, a ja cítim z ich strany rešpekt, to je niečo, čo ma veľmi dobíja energiou, lebo viem, že to, čo robím, robím dobre. Najviac ma dokážu vysávať ľudia, ale tí mi zároveň dokážu dodať aj najviac energie.