
Ako neprekročiť vianočný rozpočet? Skúste týchto 5 psychologických trikov
Čo je Magnifica?

Magnifica je nadštandardná starostlivosť o vybraných klientov VÚB banky. Okrem osobného bankára, samostatnej siete pobočiek, či služby InvestPlan, prináša aj hodnotný obsah, ktorý Vám ukáže, ako si peniaze nielen udržať a znásobiť, ale aj naplno užiť.
Miera úspor slovenských domácností sa podľa aktuálnych dát prepadla na najnižšiu úroveň od roku 1995. Z disponibilných príjmov sme si dokázali odložiť len 3,6 percenta, pričom v predpandemických rokoch bývala miera úspor dvojnásobná a stúpala k desiatim percentám.
Sme v situácii, ktorá vyzýva, aby sme v otázkach financií boli opatrnejší a mysleli na finančné rezervy ešte viac ako doteraz. Predvianočné obdobie môže byť v tomto smere poriadnou výzvou. Mnohé domácnosti pred sviatkami nakúpia viac, než na čo bol ich rozpočet pripravený, a často siahajú až na dno svojich úspor.
Čo odporúča psychológia, ak sa chcete takémuto prehnanému impulzívnemu nakupovaniu vyhnúť?
Stanovte si rozpočet a urobte zoznam
Ak si chcete predvianočné míňanie ustrážiť, skôr ako začnete, určite si sumu, ktorú môžete minúť na darčeky. Skúste ju oproti minuloročnej znížiť, napríklad o 25 alebo až o 50 percent. Podľa nej potom plánujte, čo kúpite, nie naopak. Pridajte aj konkrétny zoznam darčekov. Keď budete mať plán, miniete menej ako pri absolútnej improvizácii na nákupoch.

Tip na budúci rok: založte si sporiaci účet určený na sviatky. Počas ďalšieho roka naň mesačne prispievajte ľubovoľnou sumou, napríklad 50 eur. Budete tak dobre pripravení na ďalšie sviatky. Navyše pri pravidelnom sporení aspoň 20 eur mesačne získate zvýhodnený úrok a bonusový úrok, ak s peniazmi na účte počas obdobia sporenia nehýbete.
Strávte nakupovaním menej času – nakupujte sami
Skôr ako začnete míňať, povedzte si, koľko času nakupovaním strávite. Psychológovia aj logika potvrdzujú, že čím dlhšie nakupujeme, tým viac míňame. Ak spolu nakupuje viac ľudí, majú sklon konať impulzívnejšie a tráviť v obchode viac času. Ak nakupujete sami, väčšinou sa držíte nákupného zoznamu, čím znižujete pravdepodobnosť, že urobíte impulzívny nákup.
Obchody sa nás snažia motivovať, aby sme sa domov neponáhľali. Príjemná pomalá hudba podvedome podporuje našu ochotu zotrvať medzi regálmi. Príliš veľké nákupné košíky vyvolávajú pocit, že sme toho nakúpili málo. Aj tovar býva usporiadaný tak, aby zákazník v obchode strávil čo najviac času.
Keď si tieto triky obchodníkov začnete uvedomovať, vaša šanca na nižšie výdavky sa zvýši.
Zastavte impulzívne rozhodovanie – máte na to 10 sekúnd alebo aj 24 hodín
Nič nemusíte kúpiť hneď, aj keď vás to nadchne. Počkať môžete dokonca aj vtedy, keď nakupujete na poslednú chvíľu – stihnete to. Stačí, ak sa na chvíľu zastavíte a narátate do desať. Pri každom čísle si skúste predstaviť iný spôsob, ako peniaze za danú vec môžete využiť.

Takto sa dá impulzívny nákup odložiť aj o niekoľko dní. Keď nakupujete online, presuňte si tovar do „nákupného košíka“ alebo medzi obľúbené položky. Uvidíte, či nadšenie čoskoro neopadne alebo nenájdete niečo lepšie.
Impulzívne nákupy podľa odborníkov často bývajú drahou kompenzáciou frustrácie a stresu. Ten sa v súvislosti s Vianocami zvykne hromadiť. Chceme všetko dokončiť v práci, máme obavy, či stihneme všetko pripraviť, upratať a či vyberieme tie správne darčeky. Ak si uvedomíte, že okamžité nakupovanie v štýle „veď sú Vianoce“ je vlastne náplasťou na tento tlak, dosť vám to pri šetrení pomôže. Môžete totiž namiesto toho relaxovať, meditovať, prechádzať sa… Stresu sa zbavíte rovnako a neminiete ani cent.
Zapojte sa a nájdite s nami najlepších
Hlasovaním v ankete NAY TECHBOX roka 2023 sa dostanete do žrebovania o hodnotné ceny. Celkovo hráte o 9 skvelých cien!

Cenu si vizualizujte a prerátajte na hodinu
Konkrétne na svoju hodinovú mzdu. Stále máte pocit, že danú vec nevyhnutne potrebujete? Ak napríklad zarábate 20 eur na hodinu, tak vás nová súprava vianočných ozdôb nebude stáť iba desať eur, ale polhodinu vášho odpracovaného času.
Existuje aj ďalšia zaujímavá technika, ktorou si overíte svoj vzťah k hodnote kupovanej veci. Predstavte si, že vedľa vás stojí neznámy človek a ponúka vám to, čo práve idete kúpiť, alebo adekvátnu finančnú hotovosť. Čo by ste si vybrali?
Vyberajte osobné, zážitkové a šetriace darčeky

Menej je viac. Aj keď to znie ako klišé, malý osobný darček, ktorý bude obdarovanému pripomínať, od koho ho dostal, urobí niekedy viac radosti ako drahý veľkolepý. Takýto efekt majú aj vlastnoručne vyrobené kúsky a zážitky. Nemusí to byť drahá cesta okolo sveta. Stačí malý výlet, kde budete spolu. A zážitkom môže byť aj to, že kúpite alebo vymyslíte spoločenskú hru a budete ju hrať celé Vianoce.
Darčekové karty väčšinou nie sú vyhodenými peniazmi, ale podľa psychológov šetriť príliš nepomáhajú. Motivujú nás skôr zvyšovať sumu, ktorú na ne uložíme, pretože im v momente darovania chýba pridaná hodnota originality konkrétneho vecného darčeka, hoci aj za málo peňazí.