Ako vašu dovolenku v neočakávaných situáciách chráni platobná karta
Platobné karty používame dennodenne, no vedeli ste, že platba kartou vaše peniaze chráni aj po tom, čo opustia váš účet? Vďaka tejto ochrane vám banka môže pomôcť získať peniaze späť aj počas neočakávaných situácií na dovolenke.
Prečítajte si tri príbehy ľudí, ktorí sa počas dovoleniek dostali do situácií, ktoré sa im podarilo vyriešiť práve vďaka ochrane poskytnutej bankou pri použití platobnej karty. Príbehy obsahujú cenné rady o tom, ako postupovať v prípade troch najčastejších nepríjemných scenárov a neprísť tak o svoje peniaze.
Ak požičovňa áut obviní klienta z poškodenia auta
Cez letné prázdniny letel Šimon s manželkou a dvomi deťmi na Sicíliu. Po prílete si v autopožičovni prenajali auto, za ktoré zaplatili kreditnou kartou, a vrhli sa do objavovania ostrova. Keď však o týždeň neskôr auto vracali, požičovňa ich obvinila z poškodenia čelného skla, za ktoré stiahla Šimonovi z karty 1 000 eur. Šimon však poprel akúkoľvek vinu za škodu na aute.
Čo je Magnifica?
Magnifica je nadštandardná starostlivosť o vybraných klientov VÚB banky. Okrem osobného bankára, samostatnej siete pobočiek, či služby InvestPlan, prináša aj hodnotný obsah, ktorý Vám ukáže, ako si peniaze nielen udržať a znásobiť, ale aj naplno užiť.
Prvá vec, ktorú by mal Šimon a jeho rodina v takejto situácii urobiť, je pozorne si prečítať zmluvu, ktorú podpísal. Spory s požičovňami o spôsobených škodách bývajú bežné. No ak je v zmluve jednoznačne uvedené, že klient súhlasí so zúčtovaním určitej sumy v prípade škody, pričom nevie preukázať svoju nevinu, požičovňa má právo si túto sumu nárokovať.
Šimon podpísal presne takýto typ zmluvy, a hoci tvrdí, že škodu nespôsobil, pokiaľ nemá dôkaz, požičovňa je v práve. Typ zmluvy, ktorý podpísal, je, bohužiaľ, pre zákazníkov požičovní áut spravidla nevýhodný.
Ktorý typ zmluvy je bezpečný?
Autopožičovne zvyčajne ponúkajú tri typy zmlúv. V prvom type zmluvy požičovňa stanoví pevnú sumu za prenájom auta a všetky škody na vozidle sú kryté poistením. V tomto prípade si požičovňa ani neúčtuje depozit, ktorý by použila, ak klient spôsobí škodu. Tento typ zmluvy býva zvyčajne najdrahší, no zároveň klientovi poskytuje najvyššiu mieru ochrany.
Druhý typ zmluvy zahŕňa čiastočné poistenie, zvyčajne prostredníctvom externej poisťovne. Klient zaplatí za požičanie auta a požičovňa si autorizuje zálohu, zvyčajne do výšky 1 000 eur, ktorou klient ručí v prípade spôsobenia škody na vozidle.
Ak v tomto prípade klient skutočne spôsobí škodu a požičovňa si ponechá jeho zálohu, klient sa môže obrátiť na externú poisťovňu a požadovať náhradu za sumu, ktorú musel požičovni zaplatiť.
Najrizikovejším druhom zmluvy je tá, ktorú podpísal Šimon. V rámci nej sa klient zaväzuje, že si požičovňa môže zúčtovať určitú sumu v prípade spôsobenia škody na vozidle. Niektoré požičovne, žiaľ, tento typ zmluvy využívajú na to, aby od klientov cez fiktívne škody získali viac peňazí. Ak klient s takýmito podmienkami súhlasil, ťažko sa mu bude požadovať vrátenie peňazí za škodu, ktorú nespôsobil.
Platba kartou rodinu ochránila
Šimon sa nevzdal a kontaktoval svoju banku, ktorá si od neho ako dôkaz vyžiadala fotky auta pri jeho preberaní a vracaní. Keďže Šimon auto dôklade nafotil, banka uznala jeho reklamáciu a aj napriek protestom požičovne mu vrátila plnú náhradu vo výške 1 000 eur.
Kreditná karta bez plastu vám uľahčí dovolenku
Skúsení cestovatelia nedajú dopustiť na bezpečnú kreditnú kartu bez gramu plastu od VÚB. Zistite všetko o jej výhodách v našom najnovšom článku.
Okrem samotného poskytnutia dôkazov mohla banka peniaze Šimonovi vrátiť vďaka tomu, že za požičanie auta zaplatil kartou. Všetky transakcie vykonané kartou sú chránené kartovými asociáciami. To znamená, že ak bola klientovi neoprávnene strhnutá suma z jeho účtu, banka mu ju dokáže pripísať späť.
Ak hotel nedodrží podmienky
Pani Linda sa so svojou dlhoročnou priateľkou Zuzanou rozhodla ísť na dovolenku do Grécka. Online si zarezervovali nádherný hotel s výhľadom na pobrežie a v deň odchodu s predstavou bezstarostnej dovolenky odleteli.
Hneď po prílete však museli čeliť nepríjemnej situácii. Hotel, ktorý si rezervovali, sa nachádzal v tmavej uličke s výhľadom na budovu oproti. Izba bola malá a nábytok ošarpaný. Jej stav sa ani trochu nepribližoval fotkám na stránke hotela. Kamarátky si v rozpakoch izbu nafotili a duchaprítomne sa so žiadosťou o vrátenie peňazí obrátili na vedenie hotela. Boli však konfrontované s podmienkami rezervácie, podľa ktorých sa rezervácia nedá stornovať.
Za nekvalitnú službu si pýtajte peniaze späť
Linda so Zuzanou sa nevzdali. Obrátili sa na svoju banku so žiadosťou o reklamáciu služieb, ktoré im neboli dodané podľa dohody. Izba, žiaľ, nespĺňala kvalitatívne štandardy, ktoré hotel deklaroval na svojom webe. Vďaka fotografiám a ochrane, ktorú banka svojim klientom poskytuje, bola reklamácia schválená a Linda dostala peniaze späť.
Linde a Zuzane sa nakoniec podarilo nájsť si iné ubytovanie a zvyšok dovolenky v Grécku si naplno užiť. Potvrdilo sa im, že platobná karta nie je len prostriedkom na platbu, ale aj na ochranu v prípade nedodania dohodnutej služby.
Kamarátky by s reklamáciou ubytovania pravdepodobne obstáli aj v prípade, že by po príchode na adresu hotela žiaden hotel nenašli. Ochrana, ktorú banky poskytuju všetkým transakciám vykonaným platobnou kartou, sa týka produktov alebo služieb, za ktoré si klient zaplatil, no neboli mu dodané buď vôbec, alebo za iných a nevyhovujúcich podmienok.
Aby však banka mohla klientov ochrániť, potrebuje od nich dôkazy o tom, že nedostali, čo im bolo sľúbené. Linda so Zuzanou zareagovali pohotovo a izbu hneď nafotili. Mohli tak banke predložiť dôkazy a tá im pomohla získať peniaze späť.
Ako postupovať v prípade, že vám nebola dodaná služba
- Podajte reklamáciu priamo u prevádzkovateľa služby.
- Pokiaľ vám prevádzkovateľ odmieta vrátiť peniaze, kontaktujte banku.
- Majte pripravený dôkazový materiál o nedodanej službe, napr. fotky či videá.
- Spolu so žiadosťou o vrátenie peňazí za nedodané služby banke pošlite aj podrobný opis služby.
- Rovnaký postup platí, ak vám služba síce bola dodaná, ale nezodpovedala dohodnutej kvalite.
Ak cestovná kancelária skrachuje
Michal a Andrea sa dlhé mesiace tešili na svoju vysnívanú dovolenku v exotickom raji na Maldivách. Zájazd našli na stránke cestovnej kancelárie a zaplatili zaň online prostredníctvom kreditnej karty. V cene boli zahrnuté letenky, ubytovanie a program na celé dva týždne dovolenky.
Bohužiaľ, krátko pred dovolenkou prešla cestovná kancelária, cez ktorú si zájazd rezervovali, nečakanou krízou a zbankrotovala. Sklamaní touto neočakavnou správou, podali najprv Michal a Andrea reklamáciu priamo v cestovnej kancelárii. Žiadali späť svoje peniaze, no cestovná kancelária na ich výzvy nereagovala.
Pár sa po niekoľkých neúspešných pokusoch obrátil na samotnú banku. Žiadali o pomoc pri vrátení peňazí za nedodané služby. Do žiadosti pripojili kópiu celej komunikácie s kanceláriou a podrobný opis toho, za čo zaplatili.
Banka v súlade s pravidlami ochrany platobných kariet ich reklamáciu schválila a páru vrátila peniaze za nedodanú dovolenku na Maldivách. Aj v tomto prípade bola reklamácia úspešná práve vďaka tomu, že Michal a Andrea za dovolenku zaplatili kartou.
Ak by sa za dovolenku rozhodli zaplatiť v hotovosti alebo prevodom z účtu, takúto ochranu by nemali. Banka pri týchto typoch transakcií neručí za to, že v prípade nedodania služby vráti peniaze, pretože nespadajú pod ochranu kartových asociácií.