38
8. júna 2023

Podnikáte zodpovedne? S touto certifikáciou zákazníkom uľahčíte rozhodnutie, kde nakúpiť

Text: Kristína Zrnčíková
Fotografie: Shutterstock

Vediete online firmu, ktorá je na ceste k udržateľnosti, a chcete svoj zodpovedný prístup čo najlepšie komunikovať verejnosti? Vyskúšajte to cez certifikáciu Udržateľný e-shop od portálu Heureka.

Čo je Magnifica?

Magnifica je nadštandardná starostlivosť o vybraných klientov VÚB banky. Okrem osobného bankára, samostatnej siete pobočiek, či služby InvestPlan, prináša aj hodnotný obsah, ktorý Vám ukáže, ako si peniaze nielen udržať a znásobiť, ale aj naplno užiť.

Zistiť viac

Spoločnosť už roky vyzýva značky, aby sa zaviazali k väčšej zodpovednosti a udržateľnosti. S nárastom počtu ľudí, ktorých sa klimatická zmena priamo dotýka, však váha tejto požiadavky stále stúpa, a to najmä medzi mladou generáciou, ktorej životy dôsledky klimatickej zmeny ovplyvnia najviac. Ako môžu firmy na česko-slovenskom trhu transparentne reagovať na túto požiadavku a ukázať tak spotrebiteľom, že im na spoločenskej zodpovednosti záleží?

Zákazník je ochotný priplatiť si

Produkty vyrábané udržateľne bývajú spravidla drahšie ako bežné výrobky. Približne polovica slovenských spotrebiteľov však tvrdí, že pri rozhodovaní o nákupe je pre nich dôležitejšia firemná zodpovednosť, a 62 % je ochotných si za ňu aj priplatiť, čo vyplynulo z prieskumu spoločnosti Ipsos pre firmu Visa.

Ochrana životného prostredia patrí na Slovensku medzi top tri najdôležitejšie celospoločenské témy. Pre 60 % Slovákov a Sloveniek je druhá v poradí, hned po téme kvalitnej a dostupnej zdravotnej starostlivosti. Medzi mladými ľuďmi do 24 rokov je zelená téma dokonca na prvom mieste.

Zákazníci však od firiem neočakávajú len aktívny boj s klimatickou zmenou, zaujíma ich aj transparentnosť a zodpovedný prístup k riadeniu firmy či aktivity, ktoré prispievajú k riešeniu sociálnych problémov alebo ktoré priamo podporujú miestne komunity. Najjednoduchším spôsobom, ako si zákazníci môžu overiť zodpovedný prístup značiek, od ktorých chcú nakupovať, sú certifikácie v oblasti udržateľnosti alebo členstvo v nejakej udržateľnej iniciatíve.

Certifikácia Udržateľný e-shop od portálu Heureka

Certifikácie pritom nepomáhajú s rozhodovaním len samotným spotrebiteľom, ale rovnako ponúkajú možnosť zviditeľniť sa aj samotným značkám. Aj s týmto cieľom vznikla na česko-slovenskom trhu prvá zodpovedná certifikácia Udržateľný e-shop od portálu Heureka

Certifikácia Udržateľný e-shop je šitá na mieru firmám, ktoré sa v rámci svojich procesov riadia princípmi udržateľnosti a spoločenskej zodpovednosti, čím si oprávnene zaslúžia ocenenie a verejnú podporu. Zároveň sa certifikácia nevzťahuje iba na e-shopy, ktoré ponúkajú ekologicky šetrné produkty – ide o komplexný prístup k znižovaniu uhlíkovej stopy celej firmy. 

Po získaní certifikácie vyplnením detailného dotazníka dostane e-shop zelenú ikonu, podľa ktorej sa bude zobrazovať vo vyhľadávaní na portáli Heureka, čím zviditeľní svoj zodpovedný prístup a zároveň podstatne uľahčí spotrebiteľovi rozhodnutie o tom, kde nakupovať.

Dotazník samotnej certifikácie pokrýva osem kľúčových tém súvisiacich s udržateľným podnikaním:

  • Balenie objednávok – do čoho produkty balíte a čím balíčky vypĺňate?
  • Doprava – doručujete cez 100% uhlíkovo neutrálnu dopravu alebo na odberné miesta?
  • Energia – využívate energiu z obnoviteľných zdrojov, triedite odpad a šetríte vodou?
  • Uhlíková stopa – meriate a kompenzujete uhlíkovú stopu vašej firmy?
  • Udržateľnosť – vyrábajú alebo dovážajú sa vaše produkty eticky?
  • Zákazníci – ako sa staráte o spokojnosť svojich zákazníkov?
  • Zodpovedný prístup k riadeniu firmy – máte nejakú certifikáciu o udržateľnosti?
  • Etické podnikanie – ako pristupujete k etike podnikania?
Zistiť viac

Aj prémiové značky sa zaobídu bez bublinkovej fólie

Práve prvá téma, ktorá sa týka balenia objednávok, bola jednou z najväčších výziev pre e-shop DesignVille, ktorý certifikáciu Udržateľný e-shop získal v Česku. Značka sa zameriava na vysokokvalitný nábytok, osvetlenie a doplnky od prémiových značiek, kde spotrebiteľ očakáva určitú estetiku balenia výrobku.

„Najväčšou výzvou pri prechode na udržateľnosť bolo balenie krehkých dizajnových kúskov. Snažíme sa zákazníkom dopriať čo najlepší zážitok a balenie je, prirodzene, súčasťou celku. Zároveň nám však nie je ľahostajné, aký vplyv má obalový materiál na životné prostredie. No našťastie sa nám rýchlo podarilo nájsť ekologické alternatívy, ako obalový materiál použiť znovu a zároveň zachovať estetiku balenia,“ vysvetľuje Eliška Koukalová, PR & marketingová manažérka. 

Rovnakej výzve čelili aj v e-shope Bella Rose, tiež ocenenom na českom trhu a zameranom na predaj dekorácií a bytových doplnkov v škandinávskom štýle. „Prechod na ekologickejšie varianty obalových materiálov bol zo začiatku o niečo náročnejší. Veľkú časť nášho sortimentu tvorí krehký tovar, takže dôkladné balenie je nutné.

Nakoniec sme sa rozhodli začať používať niekoľko vrstiev obalových materiálov, ako je lepenka, kartón, dvojvrstvový fixačný papier či kraftový papier. Bublinkovú fóliu využívame len v prípade mimoriadne krehkých zásielok,“ objasňuje Soňa Vacková z Bella Rose.

Prechod k udržateľnosti môže byť ľahší, než si myslíte

Každý zodpovedne zmýšľajúci e-shop má na ceste k udržateľnosti isté očakávania, ako aj obavy zo zmien, ktoré sa však časom môžu zdať neopodstatnené.

„Pri pohľade na charakter nášho podnikania sme sa obávali, ako hlboko do výrobného procesu jednotlivých značiek budeme môcť nahliadnuť,“ priznáva Eliška Koukalová z DesignVille, „keďže však ide o škandinávsky dizajn, celá jeho tradícia sa točí okolo vedomého zaobchádzania s drevom. Všetky značky sú držiteľmi rôznych certifikátov a samy často prichádzajú s recyklovanými variantmi, organizujú bazáre alebo vytvárajú produkty vyrobené z plastových fliaš či textilných odrezkov.“

Cesta e-shopu Bella Rose k udržateľnému a zodpovednému podnikaniu bola tiež oveľa ľahšia, než si značka myslela. „Zistili sme, že už dlhšie fungujeme v súlade s princípmi udržateľného podnikania,“ vysvetľuje Soňa Vacková a dodáva, že aj iné e-shopy to môžu mať podobne, stačí sa postupne pozrieť na vlastné procesy a porovnať ich s dotazníkom k certifikácii. „Už len samotná spolupráca s lokálnymi značkami alebo ich podpora cez rôzne aktivity vás dokáže posunúť na ceste k zodpovednejšiemu podnikaniu.“  

„Jedným z aspektov certifikácie Udržateľný e-shop je aj dôkladná kontrola produktov, ktoré nám dorazia od dodávateľov. Z predaja tak vyradíme každý produkt, ktorý má čo i len malú chybu, čím sa snažíme predísť zbytočným reklamáciám a tým aj zbytočnej doprave. Následne vyradené produkty raz ročne ponúkame zákazníkom na offline akcii Charitatívny bazárik za symbolické sumy. Výťažok z tejto akcie dávame na dobročinné účely. Aj takýmto spôsobom sa snažíme pomáhať komunitám,“ uzatvára Soňa Vacková z Bella Rose.

    Starostlivosť od VÚB Magnifica

    Váš osobný bankár je pripravený sprevádzať Vás svetom peňazí a odborne Vám poradiť. Využite jeho služby – odporúčame pravidelne raz za rok alebo vždy, keď nastanú vo Vašom živote veľké zmeny.

    Kontaktujte svojho bankára ešte dnes.

    Kontaktovať

    Ešte nemáte osobného bankára? Ak máte záujem o služby Magnifica, nechajte nám kontakt a my sa Vám ozveme.