46
20. marca 2024

Šesť rád pre začínajúcich podnikateľov (nielen)
v zdravotníctve

Text: Zuzana Kubalová
Ilustrácie: Barbora Žižková

Mnohí mladí stomatológovia, ale aj šikovní ľudia z iných oblastí uvažujú, či si po škole otvoriť vlastnú prax alebo firmu. Často riešia odbornú stránku podnikania, kým samotný manažment a financie zostávajú v úzadí. Spolu s odborníkom sme preto vytvorili niekoľko odporúčaní, ktoré vám pomôžu, keď začínate podnikať a chcete sa vyhnúť častým chybám.

Aj napriek tomu, že podnikanie v zdravotníctve nie je jednoduché, sú dnes podmienky financovania aj možnosti, ako prax udržať, oveľa lepšie než v minulosti. Banky ponúkajú stomatológom oveľa výhodnejšie možnosti. Na začiatku však netreba zabúdať na to, že väčšina biznisových zásad platí aj v zdravotníctve. 

Čo je Magnifica?

Magnifica je nadštandardná starostlivosť o vybraných klientov VÚB banky. Okrem osobného bankára, samostatnej siete pobočiek, či služby InvestPlan, prináša aj hodnotný obsah, ktorý Vám ukáže, ako si peniaze nielen udržať a znásobiť, ale aj naplno užiť.

Zistiť viac

Peter Džupa ml., spolumajiteľ úspešnej stomatologickej kliniky Petramed, manažér a lekár, sa s nami podelil o dobré tipy vychádzajúce zo skúseností z 30-ročného podnikania v zdravotníctve na Slovensku. Sám školí iných lekárov o tom, ako úspešne podnikať a vnímať aj biznisovú stránku zdravotníctva.

1. Zvážte, či naozaj chcete podnikať

Ako prvé porozmýšľajte o tom, čo od svojho podnikania očakávate. Platí to pre stomatológov, lekárov všeobecne aj odborníkov v iných oblastiach. Súkromná prax či vlastná firma totiž neznamená venovať sa len odborným činnostiam a klinickej praxi. Potrebujete manažovať aj podnikanie ako také.

„Mnohí lekári si otvoria súkromnú prax preto, lebo chcú viac slobody. Podnikanie však znamená slobodu len v tom, že sa nezodpovedáte zamestnávateľovi. Musíte sa mu však venovať. Máte zodpovednosť minimálne voči zamestnancom a investorom,“ vysvetľuje Peter Džupa.

Zvážte si, či takýto druh slobody chcete. „Poznám mnoho lekárov, ktorí sú skvelí podnikatelia. No chodí za mnou veľa takých, ktorí sú z podnikania nešťastní, pretože sa nemôžu venovať iba tomu, čo ich naozaj baví. A to je klinická prax,“ dodáva.

2. Biznisplán je základ

Skôr ako začnete čokoľvek riešiť, zamyslite sa nad svojím biznisovým modelom. To znamená premyslieť si, akých pacientov chcete ošetrovať, aké výkony robiť či čo chcete podnikaním dosiahnuť.

„Iní ľudia k nám chodia kvôli zubným strojčekom a iní napríklad na preventívne prehliadky. Je dôležité poznať a segmentovať svojich zákazníkov,“ približuje Peter Džupa pacienta z pohľadu podnikania.

Z biznismodelu vám vyplynie mnoho iných dôležitých vecí – napríklad miesto podnikania, aký veľký tím potrebujete a pod. Ak vaša cieľová skupina využíva väčšinou MHD, nemá zmysel hľadať priestory v oblasti, kde takéto spojenie nie je. Naopak, ak chcete, aby k vám chodila napríklad aj klientela zo zahraničia, nebudete si zrejme otvárať ambulanciu v malej dedine.

Mnoho kolegov z brandže za mnou chodí, že už majú priestory, no nakoniec zistíme, že tie priestory vôbec nevyhovujú tomu, pre koho a čo chcú robiť. Nevyhovujú ich biznisovému modelu. Preto sa na školeniach venujeme už aj tvorbe biznisplánov,“ pokračuje Džupa.

Na základnú orientáciu v problematike tvorby biznismodelu môžu poslúžiť aj nástroje dostupné online. Základ je vzdelávať sa v problematike hneď od začiatku.

3. Financujte výhodne a efektívne

Dnes majú lekári viacero možností, ako získať financie na otvorenie vlastnej praxe. Podmienky sú už oveľa výhodnejšie ako na začiatku 90. rokov, keď s klinikou na Kysuciach začínali aj Džupovci. Vtedy sa úroky úverov pohybovali na úrovni 18 – 24 percent ročne.

Dnes VÚB banka ponúka zubným lekárom prostriedky na prevádzku ambulancie, zubnú techniku, motorové vozidlá, ale už niekoľko rokov aj na odkúpenie praxe. Výhodne nastavenými úrokovými sadzbami a podmienkami chce banka motivovať odborníkov, aby zostali pracovať na Slovensku.

Vo VÚB uľahčujeme lekárom rozbeh vlastnej praxe

Začínajúcim súkromným lekárom poskytujeme predschválené úverové a lízingové limity aj bez minimálnej dĺžky podnikania. Pri lízingovom financovaní poskytujeme prostriedky až do výšky 100-tisíc eur s minimálnym podielom vlastných zdrojov vo výške 10 percent.

Viac o benefitoch

Zistiť viac

Keď prostriedky získate, je potrebné vzdelávať sa v oblasti finančného riadenia podniku. Myslieť si, že v zdravotníctve sa „nedá skrachovať“, je zbytočné idealizovanie. „Najčastejšie za mnou lekári chodia konzultovať financie. Cenotvorbu, optimalizáciu financií alebo ziskovosť,“ približuje Peter Džupa skúsenosti z praxe.

4. Vytvorte správny tím a zamerajte sa na to, čo vám ide najlepšie

Či už uvažujete o jednom kolegovi či kolegyni, alebo o viacerých, vyberajte si takých, ktorí vás svojimi silnými stránkami čo najviac dopĺňajú. A zároveň sa dopĺňajú navzájom.

„Na pohovoroch máme tendenciu podvedome vyberať ľudí, ktorí sú nám podobní, ale potom sa stáva, že sú napríklad všetci kreatívni a nápady nemá kto systémovo doťahovať,“ hovorí na margo náročnosti tejto úlohy Peter Džupa.

Aby ste dokázali vytvoriť efektívny tím, musíte poznať predovšetkým svoje silné a slabé stránky. Môžete na niečom robiť 12 hodín a prínos nebude taký, ako keď pracujete napríklad štyri hodiny na inej veci, ktorá vás viac baví. 

Podľa Petra Džupu je pri výbere ideálnej náplne práce nápomocný ikigai –  japonský návod na spokojnosť a šťastný život. Podľa neho by vaša práca mala byť vašou vášňou, vašou „expertízou“, prinášať prospech aj okoliu a vám peniaze, pretože účty potrebuje platiť každý. 

Zároveň zvážte, či by sa vám neoplatilo spojiť sa do tímu s niekoľkými kolegami z brandže, kde by ste mohli spoločne efektívnejšie využívať napríklad prístroje a špecializovať sa na tú časť klinickej praxe, ktorá vás zaujíma. Aj riadenie podnikania by ste si vďaka tomu mohli rozdeliť podľa toho, čo vám je najbližšie.

5. Nezabúdajte na marketing

Aj keď sa hovorí, že zdravotníctvo je špecifické, v podnikaní aj tu okrem určitej nutnej regulácie kvality a ceny platí väčšina ostatných princípov ako inde. Nezabúdajte teda na posilňovanie značky tradičnými i menej tradičnými marketingovými nástrojmi. 

Malé ambulancie majú väčšinou menší rozpočet, no napríklad propagácia na sociálnych sieťach je dnes nevyhnutnosťou a nemusí byť až taká nákladná, ak si ju dobre nastavíte. Práca pre komunitu je také 2 v 1. Urobíte niečo dobré pre iných a zároveň tým upozorníte, že ste na trhu. 

„My sme napríklad pri príležitosti oslavy 30 rokov Petramedu zorganizovali pre lokálnu komunitu na Kysuciach Festival zdravia. Ľudia si mohli vypočuť prednášky, zacvičiť si, dať si vyšetriť znamienka či skontrolovať chrup, ísť na prednášku o spánku atď. Festival mal výborný ohlas od verejnosti a spolu s mestom už plánujeme ďalší ročník,“ dopĺňa Peter Džupa. 

6. Pozerajte sa na veci z dlhodobej perspektívy a buďte o krok vpred

Odborník ďalej upozorňuje, že stomatológia je odbor, kde nemôžete čakať výnos 20-30 percent ročne, no výhodou je stabilný a dlhodobý dopyt, lebo zdravie je to najcennejšie, čo máme. Na podnikanie v tejto oblasti sa preto treba pozerať dlhodobo a vytvoriť si víziu, ktorá súvisí so spomenutým osobným aj firemným biznismodelom.

Neznamená to však, že trh a dopyt sa nemôžu zmeniť podobne ako v iných odvetviach. Oplatí sa sledovať vývoj, predvídať a snažiť sa byť o krok vpred. 

Zubných lekárov je momentálne stále skôr nedostatok, ale ich počet na Slovensku rastie. V budúcnosti sa môže situácia zmeniť v dôsledku klesajúcej demografickej krivky a zubných lekárov môže byť viac, ako je samotný dopyt. 

V takejto situácii i v iných prípadoch konkurencieschopnosť akejkoľvek firmy zvyšuje diverzifikácia činnosti. V zdravotníctve sa to môže zdať náročnejšie z dôvodu legislatívnej regulácie, stále však môžete podnikanie rozšíriť o služby, ktoré so zdravotníctvom súvisia len okrajovo, ale vaši klienti by ich ocenili. 

MDDr. Peter Džupa

Spolumajiteľ a výkonný riaditeľ zubnej kliniky Petramed v Čadci

    Starostlivosť od VÚB Magnifica

    Váš osobný bankár je pripravený sprevádzať Vás svetom peňazí a odborne Vám poradiť. Využite jeho služby – odporúčame pravidelne raz za rok alebo vždy, keď nastanú vo Vašom živote veľké zmeny.

    Kontaktujte svojho bankára ešte dnes.

    Kontaktovať

    Ešte nemáte osobného bankára? Ak máte záujem o služby Magnifica, nechajte nám kontakt a my sa Vám ozveme.