38
8. júna 2023

Sestry zo Soaphorie: Na udržateľnom podnikaní nás baví neustále zdokonaľovanie sa

Text: Kristína Zrnčíková
Fotografie: Shutterstock, Soaphoria, Stocksy

Bianka a Rita Bodnárové, ktoré stoja za úspechom prírodnej kozmetiky Soaphoria, otvorene hovoria o tom, ako sa na Slovensku buduje udržateľná a zodpovedná firma a ako si ju postupne dokážete vybudovať aj vy.

Čo je Magnifica?

Magnifica je nadštandardná starostlivosť o vybraných klientov VÚB banky. Okrem osobného bankára, samostatnej siete pobočiek, či služby InvestPlan, prináša aj hodnotný obsah, ktorý Vám ukáže, ako si peniaze nielen udržať a znásobiť, ale aj naplno užiť.

Zistiť viac

Pri zakladaní firmy sa sestry obávali, že najtvrdším orieškom bude „získať spotrebiteľov na našu stranu“ a presvedčiť ich o kvalitách produktov, ktoré sú nekonvenčné. Dnes má Soaphoria stabilné ročné obraty viac ako milión eur a ich princípmi zodpovedného podnikania sa inšpirujú ďalšie české a slovenské firmy.

Aj vďaka firmám ako Soaphoria vznikla na česko-slovenskom trhu prvá zodpovedná certifikácia Udržateľný e-shop od portálu Heureka. Sestry Bodnárové certifikáciu považujú za prínosnú nielen pre stále rastúci počet zodpovedne zmýšľajúcich spotrebiteľov, ale aj pre zviditeľnenie samotných značiek, ktoré konajú udržateľne. 

Prečítajte si, ako sestry Soaphoriu vybudovali, čo považujú za najnáročnejšiu časť svojho udržateľného podnikania a ako radia začať ďalším firmám, ktoré by chceli podnikať zodpovedne.

Soaphoria je pre svoj štýl podnikania vzorom pre veľa slovenských firiem. Myslíte a konáte eticky a udržateľne. Ktorý aspekt udržateľnosti bol pre vás pri vzniku firmy kľúčový?

V každom jednom rozhodovacom procese sme boli odhodlané zvoliť si často možno náročnejšiu, no predovšetkým z dlhodobého hľadiska udržateľnejšiu a etickejšiu cestu. 

Či už išlo o výber dodávateľov, konkrétne suroviny, obalové materiály, alebo samotnú výrobu, vedome sme sa snažili vyberať si ekologickejšie alternatívy. Napríklad aj samotná ručná práca, ktorej sme verné dodnes, sa z hľadiska vplyvu na životné prostredie často podceňuje. 

Pritom ručná práca pre nás nie je len tradíciou a vášňou, z dlhodobého hľadiska predstavuje aj významnú úsporu zdrojov a energií. Namiesto množstva strojov, ktoré by počas služby spotrebovali enormné množstvá elektriny, robíme všetky procesy od miešania po etiketovanie vlastnoručne.

Takto dokážeme minimalizovať spotrebu energie či emisie servisných výjazdov, samotné materiály použité na výrobu týchto strojov, ako aj konečný odpad, keď stroj doslúži.

Ako vaša cesta k udržateľnosti pokračovala? Čo ste postupne pridávali a podľa čoho ste jednotlivé zložky udržateľnosti prioritizovali?

V prvom rade sme zbierali skúsenosti a hľadali možnosti aj tam, kde ich veľa nebolo. Na začiatku sme však nemohli vedieť všetko. Je prirodzené, že človek sa učí za pochodu, a aj my sa veľmi tešíme, ako sa ešte veľa nových vecí naučíme. 

Práve možnosť neustáleho zdokonaľovania sa je jednou z vecí, ktorá nás na udržateľnom fungovaní baví úplne najviac. V úplných začiatkoch nášho fungovania sme napríklad zaviedli recyklačný program, v rámci ktorého nám mohli zákazníci vrátiť vybrané druhy obalov, pre ktoré sme dokázali nájsť ďalšie využitie. 

Dnes už dokážeme prijať späť od zákazníkov úplne všetky obaly. Malou odmenou v podobe zľavy za vrátené obaly sú tak zákazníci motivovaní naše obaly nevyhadzovať, ale priniesť nám ich späť a my sa postaráme o to, aby našli ďalšie využitie a neskončili pohodené na skládke. 

Tento recyklačný program sme zaviedli ako prvá kozmetická značka na Slovensku a dnes je natoľko úspešný, že sa spotrebitelia začali podobnej možnosti dožadovať aj od iných firiem. Aj vďaka tomu má dnes množstvo ďalších značiek zavedený podobný recyklačný program alebo akúkoľvek inú možnosť vrátenia obalov z kozmetických výrobkov. 

Vnímame to ako silu jednej firmy, ktorá dokáže k udržateľnosti inšpirovať aj ďalšie, hoci možno nie priamo, ale o to efektívnejšie – prostredníctvom hlasu spotrebiteľa.

Rovnako dôležité pre nás bolo nájsť čo najekologickejšie riešenie pre výplňové materiály. Pripadalo nám zbytočné nakupovať ďalší materiál, ktorým vystelieme balíky, ak sa nám zároveň vo výrobe hromadia iné materiály, ktoré už nedokážeme využiť. 

Dnes ako výplňové materiály používame nielen materiály od iných firiem, ktoré by inak skončili v odpade, ale aj vlastné zvyškové materiály, ako je napríklad spodná strana etiketového hárka či recyklovaný kartón od našich dodávateľov. Tým sa produkcia odpadu v priestoroch našej výroby znížila na absolútne minimum.

Ktorá časť udržateľného podnikania sa vám do reality aplikovala najťažšie a ako ste to nakoniec zvládli?

Svoje produkty sme nikdy netestovali na zvieratách. Rozumieme však, ak je spotrebiteľ obozretný a rád si fakty preveruje, preto sme sa rozhodli, že toto svoje presvedčenie a prax pretavíme do certifikácie Leaping Bunny, ktorá predstavuje zlatý štandard kozmetiky bez krutosti.

Napriek tomu, že sme od samotného začiatku spĺňali všetky podmienky na získanie certifikátu, bolo pre nás nesmierne náročné odkomunikovať si so všetkými dodávateľmi potrebné informácie a získať tak potvrdenia v rámci preverovacieho procesu. Dôsledným auditom si prešiel každý náš proces a každý dodávateľ.

Získanie skutočného certifikátu vydávaného nezávislou medzinárodnou organizáciou bolo pre nás veľkým zadosťučinením. Aj vďaka tomuto úspechu sme boli motivované postúpiť ešte o krôčik vpred a uchádzať sa o certifikáciu Green Brands, ktorá kladie veľký dôraz na ekologické fungovanie v rámci všetkých procesov firmy. Získanie tohto ocenenia nás tiež utvrdilo v tom, že všetko vynaložené úsilie má zmysel a že kráčame správnym smerom.

Rovnako nás teší, že už aj na česko-slovenskom trhu vznikla prvá zodpovedná certifikácia Udržateľný e-shop, ktorá nás hneď oslovila. Považujeme ju za prínosnú pre spotrebiteľov, ktorým sa tak poodhalí zákulisie jednotlivých e-shopov a ich spôsob fungovania. Teší nás, že sa spotrebitelia zaujímajú o svoju vlastnú uhlíkovú stopu a aj vďaka certifikátu Udržateľný e-shop sa budú môcť pri nákupoch rozhodovať podstatne jednoduchšie.

Čo ste si, naopak, mysleli, že bude v rámci udržateľného podnikania najťažšie, ale nakoniec to bolo relatívne jednoduché?

Spočiatku sme si mysleli, že najtvrdším orieškom bude „získať spotrebiteľov na našu stranu“. Obávali sme sa, že bude nesmierne náročné presvedčiť ľudí o kvalitách produktov, ktoré sú iné. Verili sme, že edukácia bude dlhou a kľukatou cestou, na ktorej budeme musieť vytasiť nejedno eso z rukáva, aby sme dokázali presvedčiť „dav“. 

No dnes môžeme s úprimnou radosťou konštatovať, že si so zákazníkmi nielen absolútne rozumieme v otázkach udržateľnosti, ale často si pri rozhovoroch a stretnutiach aj vymieňame tipy tak zo sveta kozmetiky, ako aj vychytávky pre ekologickejšie fungovanie. Navzájom sa inšpirujeme a sme za to nesmierne vďačné.

Stáli ste pred dilemou, keď vám pri konkrétnom procese dávalo oveľa väčší zmysel ísť konvenčnou cestou?

Konvenčnou súčasťou nášho fungovania sú napríklad plastové obaly, do ktorých balíme niektoré výrobky. Plastové obaly však nezatracujeme. Hoci ide o veľmi krehkú tému, pre nás má využitie PET obalov ešte stále veľký význam. 

Nejde len o praktickosť, ktorú požadujú najmä zákazníci, aby mohli s výrobkami napríklad cestovať. Toto riešenie je aj jednotkovo energeticky najmenej náročné. Predstavuje tak skvelý kompromis kvality, dostupnosti a udržateľnosti, keďže využívame výhradne recyklovateľné plasty, ktoré nám môžu zákazníci v rámci recyklačného programu vrátiť.

„Základom je zamyslieť sa nad svojím fungovaním a presvedčením. Aj v udržateľnosti totiž platí, že ak svojmu cieľu neveríte, váš prechod na udržateľnosť nebude z dlhodobého hľadiska efektívny, pretože pôjdete sami proti sebe.“

Len čo sa na trhu objavili obaly na kozmetiku vyrobené z rPET materiálu, teda už recyklovaného plastu, automaticky sme z našich PET obalov prešli na rPET a vymenili sme tak „obyčajné“ vratné plastové obaly za recyklované a zároveň vratné, pričom oba typy materiálov sú tiež opätovne recyklovateľné.

Na Slovensku máme množstvo malých firiem či e-shopov, ktoré uvažujú nad posunom k udržateľnosti. Kde by ste im odporúčali začať?

Odporúčame začať brainstormingom či malým auditom. Základom je zamyslieť sa nad svojím fungovaním a presvedčením. Aj v udržateľnosti totiž platí, že ak svojmu cieľu neveríte, resp. nie ste plne presvedčení o tom, že sa chcete uberať týmto smerom, nebude to z dlhodobého hľadiska efektívne, pretože pôjdete sami proti sebe. 

Ak sa však stotožňujete s myšlienkou udržateľnosti, potom popremýšľajte nad tým, ako fungujete a čo konkrétne dokážete už teraz zmeniť k lepšiemu. Stačí začať aj malými krôčikmi – nájsť svoje slabé stránky a skutočne udržateľné riešenia, ako ich zlepšiť. 

Premyslite si, aký budú mať zmeny vplyv na vaše fungovanie a či ich netreba najprv napríklad otestovať. Potom prejdite k ďalšiemu kroku, ďalšej slabej stránke, ktorú je možné v rámci fungovania vašej firmy zlepšiť. Určite nerobte všetko naraz, obrovské nárazové zmeny sú len výnimočne trvalým riešením, preto odporúčame učiť sa fungovať udržateľne krok po kroku v rôznych oblastiach svojej činnosti. Časom si tak vytvoríte krásny celok.

Máte konkrétne tipy, na čo by podnikatelia mali myslieť pri prechode na udržateľnosť?

Dôležité je všetko si dôkladne premyslieť a zvážiť. Rovnako ako keď jedinec postupne začína prechádzať na zero waste fungovanie či triedi šatník, nerobí všetky zmeny naraz v jeden deň. Postupne do svojho života zakomponuje niekoľko drobností, ktoré si dokáže osvojiť a zautomatizovať. Úspešnosť akejkoľvek zmeny treba tiež merať a na základe toho ďalej implementovať nové postupy. Časom sa tieto nové postupy zautomatizujú a ani sa nenazdáte a všetko pôjde úplne samo.

Zároveň netreba za každou zmenou hľadať veľké veci či obrovské inovácie. Niekedy sú nesmierne podstatné práve maličkosti, o ktorých by ste si mysleli, že veľký význam nemajú. Príkladom sú naše obaly, ktoré od zákazníkov prijímame späť, alebo to, že nám naši partneri vracajú späť do obehu kanistre, v ktorých nakupujú výrobky do bezobalových predajní.

Inšpirujete aj zamestnancov, aby sami prichádzali s nápadmi na prehlbovanie udržateľného chodu firmy?

Sme otvorené všetkým nápadom zamestnancov, rady vedieme diskusie a vzájomne sa inšpirujeme. Vždy nás veľmi teší, ak vidíme, že zamestnanci sami prichádzajú s nápadmi na zlepšenie. Samozrejme, všetky nové kroky treba dôkladne zvážiť, ale úprimne nás baví otvorený dialóg a vždy sme za otvorenú komunikáciu. Zamestnancom sa za každých okolností snažíme nastaviť prostredie, v ktorom vzájomné názory vypočujeme, rešpektujeme a skutočne prehodnocujeme.

Stalo sa vám, že vaši zamestnanci neboli stotožnení s princípmi vášho podnikania?

Ak sa aj niekto z našich zamestnancov plne nestotožňuje s našou filozofiou, nevnímame to ako prekážku v práci, vnímame to ako príležitosť opäť sa od seba vzájomne naučiť viac. My vieme, prečo sa snažíme o čo najudržateľnejšie fungovanie, a tak sa vždy usilujeme poukázať na jeho výhody.

Ide najmä o dlhodobé výhody, ktoré ovplyvňujú oveľa väčšie ekosystémy, ako je ten náš pracovný. Nikoho o ničom nepresviedčame nasilu, to nie je cesta. Drobnými krôčikmi sa postupne snažíme o to, aby sme sa v rámci tímu dostali s každým členom na jednu vlnu.

Keď ste s podnikaním začínali, mali ste o jeho budúcnosti isté predstavy. Podarilo sa vám ich z hľadiska udržateľnosti naplniť?

Dovolíme si tvrdiť, že áno, dokonca sme naplnili aj viac, ako sme dúfali. Doba sa veľmi rýchlo mení a prináša nové možnosti, ktoré dokážeme implementovať, aby sme boli ešte udržateľnejší. 

Na začiatku sme určite nemali vo všetkom jasno, ale neustále sledujeme nové možnosti v rámci každého procesu a každého jedného projektu. Čokoľvek nové vždy nastavujeme podľa svojich skúseností, vedomostí a možností čo najudržateľnejšie, teda už od samotného začiatku či vzniku nového projektu sa snažíme, aby spĺňal všetky aspekty udržateľnosti. 

Samy však dobre vieme, že reťaz je len taká silná ako jej najslabší článok, a preto sme naďalej odhodlané vyhľadávať a analyzovať všetky slabšie stránky a neustále pracovať na ich posilnení.

Ako plánujete Soaphoriu rozvíjať v budúcnosti, hlavne čo sa týka zodpovedného podnikania?

Udržateľnosť veľmi úzko súvisí aj s možnosťami, ktoré ponúka daná krajina či legislatíva platná pre náš segment. Vždy si dávame záležať, aby boli naše výrobky nielen udržateľné, ale v každom ohľade aj bezpečné a dostupné. Nie je vždy jednoduché nájsť vhodný kompromis, ako dosiahnuť ten správny pomer. Možno by sme niekedy vedeli v rámci udržateľnosti urobiť viac, ale mnohé riešenia nie sú cenovo ani zďaleka dostupné. 

Neprajeme si prenášať takéto riešenia do cien svojich výrobkov, vždy hľadáme zlatú strednú cestu a do budúcna plánujeme naďalej vždy vyhľadávať ten správny pomer medzi udržateľnosťou, kvalitou a ekonomickou stránkou tak, aby boli naše výrobky naďalej dostupné pre široké spektrum spotrebiteľov.

    Starostlivosť od VÚB Magnifica

    Váš osobný bankár je pripravený sprevádzať Vás svetom peňazí a odborne Vám poradiť. Využite jeho služby – odporúčame pravidelne raz za rok alebo vždy, keď nastanú vo Vašom živote veľké zmeny.

    Kontaktujte svojho bankára ešte dnes.

    Kontaktovať

    Ešte nemáte osobného bankára? Ak máte záujem o služby Magnifica, nechajte nám kontakt a my sa Vám ozveme.