kurier-na-skutri
54
11. decembra 2024

Láka ich nezávislosť – podnikať znamená nestáť s nastrčenou dlaňou

Text: Peter Apolen
Fotografie: archívy Lebeddie a Fresh & Ride, Adobe Stock
Ilustrácie: Dominika Kobetič Colombová

S mladosťou sa spája kreativita a inovatívnosť. Rovnako túžba niečo mať a veľa dokázať. Ak sa mladí ľudia pustia do podnikania, neraz prinesú novinky, ktoré na trhu chýbajú. Zároveň sa odpoja od pozostatkov detských túžob dostávať všetko v podobe darov od rodičov, bližších či vzdialenejších príbuzných. Ako sa začína s veľkými plánmi a obmedzenými možnosťami?

Čo je Magnifica?

Magnifica je nadštandardná starostlivosť o vybraných klientov VÚB banky. Okrem osobného bankára, samostatnej siete pobočiek, či služby InvestPlan, prináša aj hodnotný obsah, ktorý Vám ukáže, ako si peniaze nielen udržať a znásobiť, ale aj naplno užiť.

Zistiť viac

Mladí ľudia sa na mnohé veci vedia pozerať z novej perspektívy. Svoj drajv dokážu pretaviť do podnikania, vďaka ktorému sa postavia na vlastné nohy a benefity prinesú aj svojmu okoliu.

Kedy sa u mladého človeka prejaví talent na biznis? Treba mať vrodené dispozície? Získava sa táto schopnosť od rodičov či dokonca v škole? Šťastie praje pripraveným. Bez práce sa výsledky nedostavia ani v podnikaní. Pozrite sa s nami na to, ako vzniká nová generácia podnikateľov. Prinášame vám inšpiratívne novoročné čítanie.

Motivácia alebo psík z útulku

Jedným z príkladov úspešných mladých podnikateľov je Andy Chovan. Verejnosti sa predstavil v televíznej šou Jama levova. U investorov sa uchádzal o príspevok na rozvoj projektu Lebeddie, v rámci ktorého vyrába pelechy pre domácich maznáčikov.

Eddie z útulku

„Uzatvárame tretí rok a musím povedať, že sme práve v bode, keď sa to začína lámať a pokúšame sa trochu voľnejšie dýchať. Vnímam to tak, že sa nám darí. Prvé dva roky boli neskutočne ťažké, no ani raz som si nepovedal, že by som svoje rozhodnutie ľutoval,“ spomína na rozbeh svojho biznisu.

„Svoj drajv dokážu pretaviť do podnikania a benefity prinesú aj svojmu okoliu.“

Andyho a jeho partnerku priviedla k podnikaniu prostá skúsenosť. „Keď k nám na jeseň 2020 prišiel z útulku ustráchaný psík Eddie, dlho sme mu nevedeli nájsť pelech, v ktorom by dokázal prespať aspoň jednu noc. Rozhodli sme sa, že jeho bezsenné noci vyriešime a vyrobíme jemu aj ostatným psíkom chtivým spánku to najlepšie kráľovstvo,“ opisuje zrod nápadu Andy.

Mesiace bádania, skúšania a vymýšľania napokon priniesli prvý prototyp. „V lete 2022 nás náš kamarát Eddie náhle opustil,“ spomína Andy. „Najskôr sme boli presvedčení, že s projektom ďalej nedokážeme pokračovať. Potom sme si uvedomili, že Lebeddie sme nezaložili my pre Eddieho, ale on ho založil pre nás. Prišiel nám do života, aby nám dodal odvahu odísť z práce, zmeniť životné smerovanie,“ opisuje Andy. S podnikaním teda úspešne pokračujú aj dnes.

Prelomiť kolektívne „nesebavedomie“

Andy Chovan už ako študent chcel mať niečo vlastné, no nedokázal svoje predstavy premietnuť do niečoho konkrétneho. Začal preto s kariérou v medzinárodných vzťahoch. „Veľký vplyv na mňa malo pôsobenie na americkej ambasáde. Fascinovalo ma, ako veľmi prirodzené je pre nich podnikavé myslenie,“ spomína. „No zistil som, že ani ja na tom v tomto smere nie som zle. Od okamihu, keď mi napadlo vyrobiť svojmu psíkovi špičkový pelech, som za svojím nápadom išiel ako drak,“ opisuje zapálene.

„Fascinovalo ma, ako veľmi prirodzené je pre nich podnikavé myslenie.“

Bernie prišiel k Andymu po Eddiem

Spätne hodnotí, že podnikanie mu pomohlo vážiť si sám seba. „Človeka na tejto ceste často prekvapí, čo všetko zvládne. Po čase sa tento pocit stáva návykovým. Vystúpenie z komfortnej zóny mi v niečom pripomína otužovanie. Odhodlanie sa je často extrémne nepríjemné, ale keď to človek zvládne, je to úžasný pocit,“ opisuje, hoci uznáva, že daňou za slobodu života podnikateľa je nedostatok času na relax. „Je veľmi náročné povedať si: Tak a teraz nebudem celý víkend myslieť na prácu,“ približuje.

Podnikateľ musí mať podľa neho v hlave vždy to, že každý problém sa dá vyriešiť a niekedy ešte aj otočiť na výhodu. Práve nachádzanie kreatívnych riešení pokladá na podnikaní za to zábavné.

„Odhodlanie sa je často extrémne nepríjemné, ale keď to človek zvládne, je to úžasný pocit.“

Vysvetľuje, že tak ako Američania majú akési kolektívne sebavedomie, na Slovensku máme, žiaľ, kolektívne nesebavedomie. „Je v nás hlboko zakorenené a súčasný vzdelávací systém v tom nepomáha. Doteraz mi nie je jasné, čo chceli docieliť učiteľky, ktoré nám opakovali, akí sme nanič a ako z nás nikdy nič nebude,“ opisuje svoje školské roky. „Zároveň tu prevláda strach zo zlyhania. Ľudia ho vnímajú negatívne, a pritom je to okamih, ktorý nás v živote najviac posúva vpred,“ naznačuje mladý podnikateľ.

Za pocitom slobody a za možnosťami

V skorom veku sa do podnikania pustil aj Lukáš Matušek. Ako 16-ročný začínal brigádami v sklade či roznášaním novín. Neskôr pracoval ako vodič taxislužby. A v tomto odvetví podniká aj teraz. Je flotilovým partnerom platforiem Bistro.sk a Bolt Food. Zamestnáva kuriérov, ktorí realizujú zásielky zákazníkom. Aktuálne je prítomný na trhoch v Bratislave, Nitre, vo Zvolene, v Banskej Bystrici, Martine a Žiline.

Pre Lukáša je podnikanie odpoveďou na volanie žiť slobodne

„K podnikaniu ma viedla sloboda v tom, že môžem byť pánom sám sebe. Nebavilo ma pracovať niekde, kde na mňa iba delegujú úlohy a prakticky sa nikam neposúvam,“ približuje. Dodáva, že aktuálne rozbieha ďalší podnikateľský projekt v Nitre, no detaily zatiaľ nechce konkretizovať.

Lukáš je jediný, kto v jeho rodine podniká. „Moji rodičia sú vysokoškolskí učitelia. V rodine nikto nemá vlastnú firmu. Všetci sú zamestnaní, no v podnikaní ma plne podporujú,“ oceňuje. K biznisu ho viedlo aj štúdium na Ekonomickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.

„Nebavilo ma pracovať niekde, kde na mňa iba delegujú úlohy a prakticky sa nikam neposúvam.“

Inšpiráciou môže byť škola

Škola napriek všetkým výhradám voči vzdelávaciemu systému u nás môže byť spúšťačom podnikavého ducha a zmýšľania mladých ľudí – najmä ak v nej majú študenti šťastie na zanietených pedagógov. Takto vychovávajú mladých podnikateľov napríklad na Obchodnej akadémii na Dudovej v Bratislave.

„Vzťah študentov k podnikaniu sa líši v závislosti od ich osobných skúseností, vzdelania a kultúrneho prostredia, v ktorom vyrastajú. Študenti na našej škole pochádzajú z veľkej miery z podnikateľského prostredia, a preto k nemu majú blízko. Podnikanie vnímajú ako atraktívnu cestu k nezávislosti a úspechu,“ opisuje učiteľka business studies Monika Křemenová.

Hovorí, že mladí ľudia vnímajú podnikanie ako príležitosť byť sám sebe šéfom, dosahovať finančnú slobodu a realizovať svoje nápady a sny. „Podnikateľské neúspechy prezentované v médiách a problémy s financovaním môžu vytvárať negatívny obraz, ale dôležité je vždy si uvedomiť, že podnikanie – tak ako všetko v živote – je determinované usilovnosťou a cieľavedomosťou,“ dodáva Monika Křemenová.

Keď sa študentský projekt stane reálnym biznisom

Súčasťou výučby môžu byť aj študentské projekty. Jedným takým je portál Jobiis, ktorý sprostredkováva študentom brigády a stáže. Ide o digitálne trhovisko, na ktorom si firmy vyberajú z databázy študentov.

„…každý problém sa dá vyriešiť a niekedy ešte aj otočiť na výhodu.“

„Množstvo firiem má problém s pracovnou silou. Vítajú možnosť nájsť si budúcich zamestnancov formou študentskej praxe,“ približuje motiváciu Barbora Jergová, učiteľka predmetov rozvíjajúcich podnikateľské zručnosti. Projekt je aktuálne v testovacej fáze. Zo študentského zadania sa však postupne stáva reálny biznis.

„Medzi študentmi sa nájdu takí, ktorí sršia nápadmi a nevedia sa dočkať plnoletosti, aby si mohli založiť vlastné podnikanie, a zároveň aj takí, ktorí už teraz vedia, že sa chcú radšej zamestnať,“ opisuje Barbora Jergová. Dodáva, že študenti si uvedomujú náročnosť podnikania, ktoré je o veľkej zodpovednosti, znášaní rizika, súboji s finančnými prostriedkami, konkurenciou i nedostatkom času.

Príkladom podnikavosti je podľa pedagogičky aj spoluzakladateľ projektu Jobiis Erik Valentín, ktorý má okrem toho a popri škole už pár rokov popri zabehnutý e-shop so športovými ponožkami a potrebami pre futbalistov.

Monika Křemenová približuje, že mladých láka podnikanie vo sférach sociálnych sietí a médií, pričom sa to deje zrejme preto, lebo v ich predstavách ide o pohodlný a nenáročný biznis. „Ako oni sami radi priznávajú – zarobiť, ale nenarobiť sa,“ konštatuje s úsmevom učiteľka.

Rozvíjať svoje i spoločné

„Mladí ľudia si čoraz viac uvedomujú hodnotu osobnej slobody, preferujú projekty a iniciatívy, ktoré odrážajú ich záujmy a hodnoty,“ opisuje Barbora Jergová. Dodáva, že mladí podnikatelia pokladajú za dôležité byť súčasťou komunity, v ktorej môžu vybudovať niečo dlhodobé, pričom táto vec je pozitívna pre celú spoločnosť.